Politecnico, the Patent Factory: “Bionic Hand” with a Magnet

Milano, 22 luglio 2018Un dispositivo per aiutare chi ha disabilità neuromotorie alla mano ad afferrare e sollevare gli oggetti: a firmare l’invenzione Alessandra Pedrocchi, professoressa del dipartimento di Elettronica, Informazione e Bioingegneria e Giovanni Maria Foglia del dipartimento di Energia del Politecnico. “Stavo lavorando con alcuni pazienti dell’Unione Italiana Lotta alla Distrofia Muscolare – spiega la professoressa – per la creazione di un esoscheletro che muovesse il braccio. “Ma se poi la mano non fa niente?”, mi hanno chiesto loro. Ho cominciato a documentarmi e a pensare a una soluzione funzionale ma semplice, a un sistema di assistenza controllata della presa con una calamita”.

Ci sono una polsiera, una bobina elettromagnetica che alimenta due bottoni ferromagnetici in grado di agganciare qualsiasi oggetto che abbia una barretta di metallo associata. “I bottoni possono essere applicabili sia in zona palmare e dorsale, non obbligano a dovere essere in grado ad aprire e chiudere la mano. Non ripristiniamo il movimento ma la funzione. La bobina elettromagnetica è controllata da un’app in modo da modulare l’aggancio, utile anche in fase riabilitativa ad allenarsi a prendere e rilasciare gli oggetti”. Il primo prototipo è già in cantiere.

GNB 2018: Sixth National Congress of Bioengineering

“Bioengineering, a crucial sector for technological development, linked to health and quality of life”

The Sixth National Congress of Bioengineering is the melting pot among biomedical research and clinical end users fully inserted in the framework of the most advanced international research in bioengineering, which combines the engineering background with the clinical one.

Held on a biannual base, it provides an overview of recent activities and breakthrough research in the field of Biomedical Engineering and aims at involving all members of the scientific and industrial communities: scientists, end users, stakeholders, entrepreneurs and startuppers in a win-win scenario.

The Congress was held in Politecnico di Milano, June 25-27th: Three days to take stock of the bioengineering sector, a rapidly growing sector with fields of application ranging from basic research to business creation with the birth of startups.

The sixth National Congress of Bioengineering was organized by Politecnico di Milano, Gruppo Nazionale di Bioingegneria and CNR IEIIT in collaboration with Fondazione Politecnico di Milano.

CLICK HERE TO DOWNLOAD THE PRESS RELEASE AND THE PRESS REVIEW

Nearlab-NES testimonial of “IO PER LEI”, a Telethon-Foundation-UILDM campaign

Open day MASTER OF SCIENCE in Biomedical Engineering

On 15th May, 2018 at 5 p.m will be presented the previously approved curricula of Master of Science in Biomedical Engineering: Biomechanics e Biomaterials (BBB)

• Engineering for Cells, Tissues, Biotechnologies (BCT)
  • Clinical engineering (BIC)
  • Bioengineering of Information (BIF)
  • Electronics technologies (BTE)
After the presentation, some graduated students will describe their work experience and their curricula.

Date / Time
Date(s) – 15/05/2018

PEoPLe @ DEIB – Final presentation of DisSfida Project

The students of the Politecnico di Milano put themselves at the service onon-profit societies for social inclusion and disability.
As part of the PEoPLe @ DEIB initiative, three project ideas have been proposed by the ONLUS societies: UILDM (Italian Union for the fight against muscular dystrophy), DEBRA Italy (the Italian Association against Epidermolysis Bullosa) and FoRCardio (Foundation for research in Cardiac Surgery).
Our students gathered in teams and developed the projects independently, with the guide and following the advice of their tutors. After more than a month of work, teams presented the results of their projects in front of their colleagues, representatives of the proposing bodies and all those interested in the initiative.

BRIDGE project presented to Telethon foundation

On April, 3rd the Bridge project has been introduced to the president of Telethon foundation, Eng. Luca Cordero di Montezemolo, and the general manager, Dr. Francesca Pasinelli, at the Politecnico di Milano campus in Lecco. The event has occurred during the press conference concluding the Telethon fundraising in the area of Lecco, where the campaign has obtained the highest support in Italy.